torsdag 15 oktober 2009

Vilken solig och härlig häst stund

Hästarna på plats, dags att börja borsta......och fixa!


Det går bra att bli lerig även fast man har täcke...och för att inte prata om täcket....

Det blir mycket kel och mys under tiden.....
Lisa, snart redo för promenad.
Zorba och Veronika börjar också bli startklara.....
Det fanns ett par som myste i solen....
Vi ska jobba lite också...

Både jobb och mysigt lunk .....

Tillbaka igen och iklädd nytt täcke......det var lite stort men bättre det....
Hej då för idag !


För ett år sedan så brukade Veronika och jag ha en häst dag i veckan då vi åkte till Zorba och myste, fixidonade och red.
Oftast så blev de på torsdagar och oftast så hade vi glädjen att ha solsken, så också igår.
Nu var det mer än 8 månader sedan Veronika hade ridit på Zorba och det var kanske ett halvår sedan vi hade haft vår hästdag.....så det var på hög tid kan man säga.
Innan det var dags för Zorbatid så var jag iväg och fixade några ärenden och köpte mera hästmorötter. Han är ju nu en bortskämd herre den där Zorba, så det är bäst att se till att inte hans morötter tar slut.
Jag hämtade upp Veronika och så var det dags för vår hästdag igen!
Allra först så hjälpte Veronika mig med de dagliga sysslorna så att allting var klart till kvällen.
Sen hämtade vi hästarma.
Den här gången fick även Lisa vara med vilket hon uppskattade, det märktes.
Veronika fick hålla på med Zorba och jag med Lisa.
Först blev det så klart en hel massa borstning och myspys för att sedan sadla på Zorba.
Veronika red Zorba och jag gick med Lisa.
Om ni bara visste hur underbart härligt det är att vara ute med ett par hästar i strålande solsken och klar luft.....ganska kallt men sååå härligt. Vi njöt alla 4:a!
Veronika passade på att träna lite allt möjligt och Zorba bjöd verkligen till....han tyckte det var roligt. Nu är det så att Veronika rider Zorba väldigt bra så de får till det mesta från trail till dressyr.....konstigt det där att det kan vara så olika med vem som rider. Alla klarar så klart att rida honom då han är en mycket snäll häst men från det till att få honom att verkligen bjuda till och jobba, är skillnaden stor. Jag tror att han bland annat måste gilla den som rider honom och känna sig trygg, ja....han är ju nu inte som alla andra barn.....
Lisa hon fick prova på lite Parelli utrustning med repgrimma och rep, vilket hon inte brydde sig om. Hon gick bredvid och njöt av promenaden, speciellt då vi ökade tempot radikalt på slutet.....hon frustade och hade sig, det var mysigt det här.....
Väl hemma igen var det av med utstrustning och på med täckena igen.....Zorba fick på sig ett nytt lite fodrat täcke då det börjar bli kallt nu.
In i hagen igen och avtackning med morötter.
Sedan gick de belåtna och nöjda till sitt hö och mumsade, så fina de är! Det är underbart med hästar!
Som avslutning på vår hästdag så fikade vi och åt en god vaniljmunk.....inte dumt precis.
Det var roligt att träffa lilla söta Kevin också .....han är som en liten solstråle som vanligt!
Idag är det frost och minusgrader men det ser ut som om det skulle kunna bli ytterligare en fin dag! Det ska vi njuta av! Jag hoppas ni får en solig och trevlig dag!!!!

4 kommentarer:

Eva sa...

Ohhh så mysigt det ser ut... Man får passa på att njuta av höstens soliga dagar!!! =) Njut lite ifrån mig med..... Han och Veronika ser verkligen ut att njuta av varandras sällskap... Kram

Thina sa...

Ja...det där är verkligen njutning det!!! Önskar arr du kunde komma ner till mig snart!!! Tror du också skulle behöva lite Zorbianisering! :-)
Kramisar och jag saknar dig jätte mycket!

Eva sa...

Vi syns förhoppningsvis snart, även om det får bli här uppe... =) Men snart ska vi hitta ngn helg! =)

Thina sa...

Ja. det hoppas jag och ser fram emot!!! Kramisar