fredag 16 oktober 2009

Tratten....kan upplevas som negativ....




Iförrgår berättade jag om den lilla olyckshändelsen som hände hemma hos Eva och som slutade i en liten menings skiljaktighet mellan Trasan och Chippen........resultatet blev iallafall 2 stygn vid kanten av ögat på Trasan och att han måste ha en så kallad tratt på huvudet.
Om han inte har tratten så kan han klia sig där man har sytt och det är ju nu inget bra alternativ så.....det är bara för Trasan att stå ut med tratten.
Tratten i sig är ju ganska otymplig och sticker ut en bit från huvudet vilket innebär att Trasan slår i det mesta som han närmar sig .....behöver jag säga att han inte alls gillar detta?
Detta innebär också en hel del för matte framför allt......det har inte blivit så mycket sömn under de senaste två nätterna......kan förstå att det inte är någon lek att försöka sova med en stor tratt i sängen som dessutom förflyttar sig ganska friskt och kan landa mitt i ansiktet till exempel.......kan säga att det har varit en ganska trött Eva. På dagarna ska han passas och det speciellt då han får sova en stund utan tratten så det blir ju ingen vila där heller....men.....vad gör man inte för sina fyrbenta vänner! Jag hoppas verkligen att det ska läka snabbt och snyggt, önskar er all lycka till med det!
Igår kväll var det dags för mig och Therese att ge oss ut på en tur igen med Lisa och Zorba.
Den markanta skillnaden var att den här gången skulle Therese köra och jag skulle rida.
Detta har verken Zorba eller jag varit med om tidigare så.....man var ju lite fundersam om sanningen ska fram.
Zorba blev lite orolig då vi red fram till Therse när hon selade på Lisa. När jag väl kom på att naturligtvis måste han få nosa på den så var det okey och vi gav oss iväg.
Det funkade jättebra och gissa om det var kul! Det var full fart på Zorba hela tiden och han ville verkligen hänga på bakom vagnen. Vid ett tillfälle så hade han så bråttom att han till och med brallade sig lite, det har han aldrig gjort tidigare......gissa om han och Lisa också tyckte att detta var ju bara såååå kul. Det frustades hej vilt mellan varven.
Vilken härlig tur vi hade och det var underbart att ha en så pigg och alert häst.....man kunde verkligen få känna på ordentlig ridning och framåtbjudning. Han hade ett underbart trav igår när han inte brallade sig då.....p.s hans matte tyckte inte att han skulle galopera....utan trava.....man kan ju pröva sig men shit också, matte bestämde här också.....ajajaj då....och så åkte Zorba först fram i ledet en bit.
Det var en underbar kväll och en underbart härlig ridtur med fart och fläkt och något vi alla uppskattade....kan berätta att det var en mycket trött och nöjd Zorba som gick in i sin box och fick sin kvällsmat.....gissa om den var populär!!!!Farten och fläkten ska ökas ännu mera framöver då de har uppnått bättre form.....Zorba har ju även varit dålig och stått på medicin så....lite lugnare tempo än full galopp ska vi nog ha just nu.....och jag vill ha hans framben lindade.
Ni förstår jag tror att hans matte är världens fjantigaste men det står jag för och det tänker jag fortsätta med!
Så härligt det känns i en mattes hjärta när man märker att han trivs så gott nere hos Therese och att han äntligen har fått det precis som jag vill! Det börjar synas på hela honom och han blir bara finare och finare......pälsen, kroppen och sinnet.....allt hänger ju ihop.....inte dumt heller att han har träffa "kvinnan" i sitt liv!!! Hans matte trivs också toppenbra och hur skönt är det inte att ha honom 1 km hemifrån....det är bara sååå underbart!!! och tänk att hans matte faktiskt kunde veta hur hennes kära Zorba skulle och ville ha det trots att hon inte är någon så kallad hästmänniska!!! Tack Therese för att vi fick plats nere hos dig!!!
Ja, då var det fredag igen .....och regnar gör det....usch...men det är smällar man får ta....det finns ju regnkläder och vips så kommer det vackra vädret igen :-)
Ha en goooo fredag!!!

6 kommentarer:

Eva sa...

Ohh så mysigt det låter... Låter ju inte heller som att galoppen är så långt borta.. =) Ni e ju knasiga och trasiga.... Ha ha ha.. Ringer överlycklig över att han har brallat.. Hmm det skulle ha varit för ett par år sedan.. Nja... Är så glad för er att ni har det toppen hos Therese och att ni får er ett bra ridsällskap.. Det är ni väl värda..

Tack för dom värmande orden om Trasan.. Ja nu hoppas vi också att det läker snabbt.. Och peppar peppar ta i trä så ser det verkligen bra ut nu... Känns skönt... Nätterna blir lite bättre natt för natt och hoppet finns ju att man kanske ska kunna få sova ordentligt ngn natt inom snar framtid... =)

Hejhopptokgalopp E

Thina sa...

Ja, det var verkligen mysigt och det är ju tur att du är van vid din tokiga mamma!!!Jag vet dessutom en som skulle uppskatta att galoppera fram tillsammans med Zorba....:-)
Therese ville gärna att du skulle komma ner och hälsa på och du fick absolut inte komma utan Trasan.
Du har med en Basenji lover att göra....tänk att Zorba och jag skulle hamna hos en sådan...:-)
Hoppas verkligen att du ska få dig en hel natts sömn, det skulle du behöva nu!!!
Kramisar

Eva sa...

Hihi... Med lite tur kanske Therese då kan få in lite vett i mamman min också... =) Basenji´s är bäst!! Hihihi... Klart att jag tar med mig raset när jag kommer, klart att hon ska få träffa en toppenhund som Trasan.. =) Ja jag har ju insett att du verkligen vill tokgaloppera över fälten.. =) Du ska se att det blir toppen...

Thina sa...

Basenji är nog fin men bäst....nej...det kommer jag nog aldrig att gå med på...men jättefin i familjen men på avstånd...JA!Trasan är ju bara sååå fin men det är tur att han är din!!
Tokgaloppera över fältet...nja...det kanske är att ta i...
Kramis

Eva sa...

Hmm varför var det att ta i?

Äh klart att Basenji är bäst det vet du väl.. Jaja jag får lägga mitt hopp till att Therese kan få ordning på dina tankar.. =)

Kram

Thina sa...

Dumt av dig....du borde veta vid det här laget att din mamma är lite sisådär hopplös mellan varven....jag tror det är något som ligger i familjen...
Kramis