torsdag 8 oktober 2009

Schäferhundsklubben

Nu börjar det skymma fort så bilderna blev inte så bra men jag sätter in dom ändå.





Igår var det en solig men mycket blåsig dag här och mitt på dagen blev vi utan ström i några timmar.
Jag hade varit hos Zorba, duschat och fixi donat lite här hemma.....jag skulle precis ta mig en kopp kaffe och koppla av en stund samtidigt som jag hade en trevlig pratstund med en kompis i Stockholm......mitt i samtalet och innan jag fått mitt kaffe försvann all ström...
Samtalet avbröts och jag fick inget kaffe.....nästan krisläge faktiskt....
Ringde Veronika och hon hade inte heller ström men hon hade ett mobilt bredband så vi kunde kolla läget hos Fortum.....det skulle ta några timmar.....suck...
Helt plötsligt så fick iallafall Veronika ström så då blev det en kopp kaffe nere hos henne och Kjell, gott!!!
Vid 17-tiden kom Helena och hämtade mig (attans snällt av henne) och vi åkte till
Schärferhundsklubben i Uddevalla (där hon är medlem) för att vara med på deras träning.
Jag har varit med Helena dit 2 gånger förut....en gång på en spårträning och sedan i lördags då Gizmo gick sitt MT.
Nu var det dock premiär för mig att komma dit tillsammans med hund och vara med.
Man fick skriva upp sin hund och vad man skulle träna och sedan fick man komma ut på planen med en hund i taget.
Det första passet tränade jag linförigheten men Helena som "tävlingsledare"........gick lite sisådär till att börja med och Alfens nos var ganska så tryckt mot backen då det slog dem att ....ojdå......vi har ju två löptikar som har tränat här innan.....till och med i höglöp...
Vi flyttade oss på planen och då gick det riktigt bra.
Efter linförigheten tog jag ett par test på ståendet under gång......funkade också hyfsat iallafall....kunde ha stannat fortare.
Nästa gång det var min tur så plats la vi Gandalf och Gizmo på planen ....detta mitt stora aber moment......han var tyst en ganska lång stund men sedan var han tvungen att låta.....men blev tyst igen ganska snabbt....skulle dessutom tro att det var i över en minut han låg fint och tyst iallafall. På KM på söndag så ska han ligga platsläggning i 1 minut bara.....
När alla hade tränat sina hundar så blev det genomgång av allas träningspass tillsammans.
Det var bra för då fick alla kommentarer och hjälp till vad de borde ha tänkt på och vad de skulle träna mera på.....och vad som hade varit bra....kanske jag skulle vilja att man fokuserade lite mera på det som var bra också då det är lite mera min grej.....jag har ju en stor tro på att man behöver höja en individs självförtroende så mycket som möjligt för att den ska prestera bättre och bättre, sedan mina många år som lärare.
Detta är något som jag kommer flagga högt för i våran träningsgrupp uppe på Tanums BK.
Nu menar jag inte detta som någon kritik utan bara som mina egna tankar och önskemål.
Jag fick dessutom lite tips av Mickan om hur jag skulle försöka få bort hans skällande på platsliggningen och det lät både sunt och bra så det ska jag prova......Tack Mickan!!!
Sist av allt vill jag tacka Helena och Schäferhundsklubben för att jag och Gandalf fick vara med på eran träning!!! Det var lärorikt!!!
Så påbörjar vi en ny dag igen och det ser jag fram emot!!!
Ta vara på det goda du har i livet!!!

1 kommentar:

Eva sa...

Skönt att det funkade bra inför helgen.. =) Ni fixar biffen det vet jag... Kram