måndag 12 oktober 2009

KM och födelsedagskalas!

Okey...vad händer nu...dags att åka eller???
Min lilla 1-åring på sin första tävling.
Det började med LK-1
Då var det dags för platsläggning.


Så var det dags för oss.....vi hade startnr.2




Lena och Taison, som kom 3:a, GRATTIS!!!
Katarina och Nova, som kom 2:a, GRATTIS!!
Dags för 1-års kalas!




Asta har blivit knähund.....
Så söt och go du lilla Asta "ulltoffla"
Ja, så var det då dags för KM i lydnad på Tanums BK igår.
Gandalf och jag skulle tävla i allmänlydnads delen. Den är ungefär som LK-1 men ta bort liggande under gång och apporten. Jag har ju känt att vi inte är redo men det har varit mycket påtryckningar om att jag skulle tävla endå för att det var bra att få tävlings erfarenheten och på ett KM gör det ju inte lika mycket om det blir fel så .....okey då låter förnuftigt, jag provar. Tyvärr är jag sån som person att jag vill känna att detta tror jag på eller nu kan vi det här innan jag ger mig in på något sådant och det kändes det inte som vi kunde.....han har svårt att hålla tyst på platsläggningen, våra positioner och ingångar är inte bra heller så......det haltar en del....och dessutom så har man då en hormonstinn tonåring i snöret.....
På platsläggningen gick det bra tyckte jag ända tills en boxer inte kunde hålla sig till reglerna utan for upp och skulle till de andra hundarna....Gandalf var jätte duktig och låg kvar ända tills den kom till hunden bredvid honom och den fick gå upp och ta emot boxern......då reste han sig men han gick inte dit så det var jag nöjd med......vid det laget hade jag gått tillbaka till honom för säkerhets skull.....vill ju inte att det händer honom något dumt då han är en så ung och fortsatt så frimodig hund. Ja, så var det bara att börja om igen och lägga de hundar som hade varit uppe och sedan dröjde det inte länge innan Gandalf satte igång att skälla .....och han hade absolut en 10:a på skall .....om det nu hade varit det som vi skulle göra då förstås....men det var det ju inte så........en 6:a fick vi pga skallen.
Under själva programmet var han duktig men lite loj mot vad han brukar.....inkallningen som annars går så fort så det nästan sprutar om honom gick i galopp men inte med sprut precis.....så det blev en 9:a.....ståendet under gång fick bli ett dubbelkommando......linförigheten gick bra men sittandet var långsamt och ibland knappt alls......hoppet gick jättefint förutom ingången som inte var så bra.....men som sagt var så tycker jag att min lille Alf skötte sig bra ....jag får ta på mig de missar som blev och att vi faktiskt inte är färdiga med en del i momenten ännu och att han faktiskt inte är mer än 1 år. De andra hundarna var ju vuxna och en del äldre utan att för den delens skull ta ifrån dem något av äran, absolut inte men jag måste för mig själv analysera resultatet och vara rättvis mot Gandalf och mig själv.....har nämligen alldels för lätt för att ställa enorma krav på mig själv.....dessutom gillar jag verkligen inte att förlora men brukar inte för den delens skull missunna någon annan att vinna.
Vi slutade i allafall 5:a på 110,5 poäng, de sa att 140 var max.
ETT STORT GRATTIS TILL SOFIA SOM VANN MED SIN STAFFE(TROR DEN HETER VARJA) OCH KATARINA SOM KOM 2:A MED SIN COLLIE NOVA!!! OCH LENA SOM KOM 3:A MED SIN SCHÄFER TAISON.
ETT STORT GRATTIS TILL INGER MED SIN HUND SOM VANN LYDNADSKLASS 1.
NI VAR JÄTTE DUKTIGA OCH DET VAR ROLIGT FÖR ER ATT DET GICK SÅ BRA!!!
Ja, ja nu tar vi nya tag och tränar vidare inför den officiella debuten i februari.....dit är det en stund så vi ska nog ha momenten ordentligt klara tills dess!
Då vi kom hem var det dags att fira 1-årsdag så klart!!!
Hundarna fick en var sin tallrik full av leverpastej och blodpudding och vi tog en bit smörgåstårta och sedan avslutade vi med kaffe och tårta.
Ni kan väl gissa att det var några hundar som gillade läget och mumsade så det stod härliga till och sedan var det dags för bus igen. En pälskofta och en ulltoffla som har det bara såååå kul.....oh , så söta de var men efter ett tag började det märkas på Gandalf hur trött han var........han riktigt kämpade för att hålla sig vaken... :-) Så full rulle som de två har haft det under hela helgen och så mycket som de har gjort och dessutom så hade ju Gandalf tävlat så......inte konstigt att de små började sloka...fast Asta höll i mycket bra.....kan dock tänka mig att hon slocknade i bilen hem till Skåne.
När kalaset var slut var det dags för Annica, Ebba och Asta att styra bilen hemåt igen då de hade ca. 3½ timme hem.
Det har varit så roligt att ha er här och vi hoppas verkligen att ni kommer tillbaka på besök igen!!!
En riktigt rolig och urtrevlig helg!!!!
Nu är det måndag igen och en ny vecka har nyligen startat.......kanske den har något spännande att komma med!!
Ska bland annat dra igång Zorba igen då han åt sin sista dos med Meta Cam igår.
Ha det toppen allihopa och jag hoppas att ni också har haft en lika bra helg!

10 kommentarer:

Eva sa...

Även om ni inte vann tycker jag att dte var strongt att ni klev in där... Vi säger bara Heja heja.. Det kommer mera.. Jag vet att vi kommer att få se Gandalf gå långt tillsammans med dig och detta får ni se som en mjukstart...

Vilket mumsigt födelsedagsbord.. Även om jag hade föredragit tårtan framför pastejen och blodpuddingen... Ha ha ha...

Hoppas att ni haft en toppenhelg och att resan hem för Annica och fyrbenta gick bra..

Kram

Katarina sa...

Hallåååå där...du ska ju vara glad för att Gandalf presterade bra!!! För det gjorde han nämligen. Han är ju bara 1 år och då kan man inte begära att allt ska vara "färdigt". När Nova var 1 tyckte hon det var urtråkigt med lydnad så vi la ner. Gick ett KM vid 1 1/2 där det plötsligt började fungera hyfsat (efter ett halvårs paus). Sen kom Alice i vägen och Nova "slapp" undan. Nu vid 2 1/2, efter ytterligare ett års uppehåll och bara några veckors träning, verkar hon plötsligt tycka det är ganska kul...så henne har jag verkligen fått vänta på! Nu blir det nog paus igen, ha ha...

Ullsåsas blogg sa...

Heja er. Nu fick du länna på det lite och vet hur Gandalf regarar på dig när det är tävlin. Jobba nu vidare så skall du se att Lp1 kommer i ett nafs.
Kram Ulrika
PS jag är stolt över er oavsett hur resultatet blir. DS

Thina sa...

Tack Eva du bär din mamma framåt i alla väder!!! Vilken tur att jag har dig!!
Ja, vi hade verkligen en toppenhelg må du tro och jag hoppas att jag får träffa Annica och hennes underbara "gäng" snart igen!

Kul att du tyckte att "Alfen" var duktig Katarina och det gör jag med...det är inte honom som jag har något att säga om utan mig själv och situationen...men jag är nöjd med det vi gjorde och det var ju ändå vår debut och som sagt han är bara ett år och han är Världens Bästa Gandalf så vi kommer igen den saken är klar men då ska vi gå in med saker och ting på plats iallafall. Nu har vi ett bra tag att nöta och få ting på plats. Vi är ju nya både han och jag.

Tack Ulrika!!! Med en uppfödare som du så blir det lättare att kämpa på i alla väder! Och du vet att jag aldrig skulle vara besviken på Gandalf för som sagt ...har man nu haft lyckan att ha fått Världens Bästa Gandalf så...vad behöver man mer?!
Nu tänkte jag mig att det straxt var dags att visa sig i utställningsringen igen också...tycker själv att han håller på att bli en riktigt stilig kille!Han håller liksom på att växa i sitt huvud igen och pälsen är bra på gång... :-)

Kram till er alla från oss alla!
p.s. Jag tror jag har Världens tröttaste Gandalf här hemma idag...:-)

Ulltoffla med familj. sa...

Sååå kul vi har haft de i helgen..var lännge sedan de hände så mycke..
Jasså Gandalf är trött..skrattar..Asta kunde fått lite av den tröttheten...för här är de tull rulle igen.

Vet du vem som väntade på mig...Jo Ebbas mamma..stack inom här på gården vid middagstid på lunchen..jo vem sätter igång och valpa då...ler..jo sant..så nu är jag här..plocka ut en här precis men måste snart hem i sängen så man orkar upp igen klockan 5.

ha nu en go kväll...kramar från söder..

Eva sa...

Klart att vi hejar på er i alla väder.. Vi vet vad ni går för och det räcker just nu! =)

Kram

Thina sa...

Kul att höra från er Ulltoffelfamiljen! Så lustigt att hon väntade....då vet vi vem som är speciell i hennes liv!!! Hur många blev det....nyfiken nu... :-)
Ja, visst hade vi en jätterolig helg....så synd att du bor så långt borta! Vi tycker om er alla tre!!! Vilket litet härligt gäng ni är i familjen Ulltoffla.

Tack Eva ...lilla hjärtat mitt!!!

Eva sa...

Ja nu vill vi ju veta hur många "små" det blev.. Är man nyfiknast i världen eller??? =)

Anonym sa...

Oj vad ni var nyfikna..ler
Klart ni ska få veta..
6 tikar och 4 hanar så nu håller vi tummarna att alla klarar sig.

Men kan inte säga som man brukar..att allt gick bra..men de kan jag ta sen.

kram på er små vänner.

Thina sa...

10 stycken ....inte illa..då finns det att göra på gården framöver... :-)

Kram på dig också!!!