söndag 11 oktober 2009

En jätte trevlig dag!

Ett förväntansfullt gäng....nu är vi framme på Tanums BK...
En av dem har varit här förr...och kan ju inte tycka att det är tråkigt precis!

Se så fint det gick nu.....Janne och Ebba tränar på att gå fint i koppel.
Och där kom kontakten också!
Annicas tur att testa och ja.....visst ser det väl strålande bra ut!
Lugna och fin uppe på planen.
Så var det Astas tur men på en annan plan.
Världens Bästa syster Asta fixar det mesta.....se så duktig hon är du lilla söta "Ulltoffla"

Nytt träningsekipage till Gandalf och mig......en avkomma efter Taison och bara såå fin, den heter Tiger. De ska också tävla i LK 1.

Lilla Grynet som ut och hälsade på också till Tigers stora glädje.
Lite eftersnack innan det var dags att åka.
Janne tränar Greta.....hihi.... :-)



Tänk vad tiden går fort......idag är det ett år sedan Gandalf och Asta föddes.....det känns inte så....
Den här tiden med Gandalf hemma hos oss har varit bara så jätte rolig och mysig....vilken tur att det blev just du Gandalf! Världens Bästa Gandalf ni vet!
Det har också fört med sig en hel massa annat roligt också.....nya bekantskaper och vänner...en helt ny hobby att syssla med och många goa stunder!
Det är ju tack vare detta som vi nu har Annica, Asta och Ebba på besök och har haft en så trevlig helg!!! Igår hade vi verkligen en jätte rolig och trevlig dag även om det tornade upp ett stort orosmoln på morgonen då stackars Annica fick migrän.....det fick bli lite piller, frukost och så sa hon att hon kände sig bättre. Kan tänka mig att det var långt ifrån toppformen men hon hängde med hela dagen på våra äventyr......strongt av dig Annica!!!
Efter frukost så gick färden upp till Tanums BK där det var allmän träning.
Solen sken och det droppade in en hel del hundekipage till slut, kul!!!
Först av allt för vår del så blev det koppelträning för Ebba tillsammans med Janne.....det gick jättebra! Janne och Ebba fick riktigt bra stil på det hela ganska snabbt och likadant var det för Annica då det var hennes tur att prova på hur stunden med Janne hade fallit ut.
Så var det dags för syskonen Collie att göra entre och det gjorde de jättebra.
Det var dags för platsläggningen då vi kom upp till planen så det var både Gandalf och Asta med på. Det gick faktiskt jättebra ......Gandakf kunde nästa knipa igen näbben hela passet.....i vart fall i 1 min. som är det som gäller idag på KM. Asta var tyst och fin och låg så bra så!
Efter det så fick de som ville träna på tandvisningen och det är klart vi gjorde men det har ju aldrig varit någon svårighet.
Då det var en del ekipage där som också ska tävla på KM idag så föreslog jag att vi skulle köra ett ekipage i taget och köra igenom de moment som de ska utföra idag och det var ett populärt förslag, så fick det bli.
Under tiden så gick Annica och Asta ner till agility planen för att träna sina kunskaper.
Det var verkligen jättegott att få köra igenom momenten och jag tycker Gandalf och jag gjorde riktigt bra ifrån oss. Men som sagt ......det är idag det gäller.....
Efter lydnadsträningen gick vi ner till agilityplanen med både Gandalf och Asta .....det var dags att ha det extra kul en stund. Asta och Annica är så duktiga!!!
Efter lite handling i Tanum var det dags att köra hemåt och få i oss lite lunch och när vi var mätta och belåtna var det dags att lägga spår till Asta, Ebba och Gandalf. Spåren fick ligga medan vi fikade och kopplade av en stund.
Asta var först ut i spåret men det gick inge vidare faktiskt......det verkade på henne som hon inte förstod vad det var hon skulle göra....hmmmm.....vi provar lite upplet....och det var verkligen den grejen och Asta drog igång med att använda sin näsa ordentligt.....hon var så härlig att se och hon hade det bara så attans kul!!! Hon var bara såååå duktig och så roligt att det gick så bra att få igång hennes lilla näsa till att jobba med....bara man fattar så går det toppen och med ett par "råttor" att söka reda på så.....gick det verkligen som smort! Hon är då lika förtjust i "råttorna" som sin bror....kul!!! Jag såg en matte som var bara så glad och så stolt över sin Asta!!! Jag tror hon är rätt så dyr om dagen.... :-)
Så var det Ebbas tur och där rådde minsann ingen tvekan .....nosen ner i backen och så bar det av.....Ebba fixade biffen lätt som en plätt....även hon hade det sååå kul!!
Sist i raden stod Gandalf och vi hade inte spårat på länge så.....man vet ju inte och nu hade jag dessutom lagt ut två pinnar i spåret för att se om han markerade dom.....han var lite tveksam i början men sedan satte han fart och ......javisst .....han plockade till och med upp pinnarna åt mig!!!! Toppen!!! Träningen med pinnarna som Tant Eva lärde oss och som vi har gjort då och då har gett resultat, Tack för tipset Eva!!!!
Sist men inte minst så fick även Mysen komma ut en stund .....men för hennes del blev det lite rally race i full rulle på gräsmattan.....det är ju hennes favvo syssla.
Nu var alla glada och nöjda och då var det dags att åka ner till Zorba och Lisa och ta in dom då Therese var borta.
Det blev en mysig stund hos hästarna och jag fick försöka "gräva" fram min häst någonstans i all lera som han hade lyckats få på sig.....gulliga han!!
Vi avslutade kvällen med en ost och skinkpaj.´
Idag är det alltså dags för tävlingspremiär för Gandalf och mig!!! Jag hoppas att ni håller tummar och klor, för det behöver vi!
Det ska ju också firas 1-års dag här idag så det finns en hel del att göra!!!
Med hopp om fint och soligt väder för oss alla så önskar jag er en mycket trevlig söndag!

3 kommentarer:

Ullsåsas blogg sa...

Hej påer världens bästa Gandalf och Asta. Stort Grattis på er ett års dag. Jag har slutat att gratta på min hemsida efter som jag är rädd att missa någon kull och inte vill göra olika. Men efter som ni själv skrivit om det här måste jag ju få lov.
Ni är så duktiga mattar både Tina och Annika jag är så stolt över er och det är så kul att ni håller kontakten med varandra.
Stort lycka till på tävlingen jag håller tummarna.
Kram Ulrika

Thina sa...

Tack Ulrika! Ja för ett år sedan satt du i valplådan när de små kom till världen!
Jag tror de har haft en jättebra 1-årsdag idag!
Kram till er alla från oss alla!
Thina

Eva sa...

Skoj att ni har haft en sådan toppenbra dag.. =) Hur roligt som helst... Låter som att träningen på klubben var riktigt bra och resten skiter vi i... Ni är ju bara bäst! =)

Kram