måndag 19 oktober 2009

En härlig ridtur med vagn och sol....

Jörgen och Hanna sitter och myser i solen.
Zorba sadlad och klar.
Lisa klar för att sela på vagnen.
Klart för "avgång" !


Igår var det en strålande härligt solig dag här och jag började min dag med en lång ridtur tillsammans med Therese och Lisa.
Therese spände vagnen bakom Lisa så vi fick hålla oss till vägar som det gick att köra på men det är nog lika bra i dessa älg jaktens dagar.
Det blev en härlig ridtur men med ett par små lite mindre trevliga inslag ..... vi red på grusvägarna upp till skogen där det går en traktor väg genom skogspartiet för att sedan komma ut på asfaltsvägen och in mot samhället.....nu var det så att det fanns en liten bit av vägen som de hade asfalterat nyss och det hade ju varit lite frost på morgonen så det var nog det som gjorde att det var så attans halt just där ....eller att ytan fortsatt är lite oljig....iallafall så halkade Zorba rejält med bakdelen och fick den under sig ett par gånger ....som tur var hittade jag en annan väg in till en fabrik som ligger just där men då var ju både Zorba och jag stressade efter halkandet på asfalten......usch....det tog en liten stund innan jag fick lugn på Zorba så att vi kunde fortsätta men sedan gick det bra igen....obehagligt var det iallafall så det förslog men .....vi redde upp det hela.
När vi kom lite längre fram så skulle vi trava uppför en parkgång för att komma upp till det villa område som ligger bredvid vårat hus och där hade vi ju varit förr så det blev full fart upp....och så plötsligt ser jag Therese väja rejält med vagnen åt höger och började köra rakt uppför en grässlänt bredvid istället och jag trodde dessutom att hon skulle ramla ur vagnen ....tänkte att vad i herrans namn sysslar hon med....
Det visade sig att de hade ställt ut en sten på vägen som hon fick veja för i sista minuten....äsch då....men även detta fixade sig .....tur att hon är en bra körkusk och att hon har en cool och bra häst.
Ja, då kan man säga att vi hade fått oss en överraskning var....men förutom det så hade vi en jätte fin ridtur!
Det var två hästar som var bra trötta då vi var hemma på gården igen...kändes gott att lägga på Zorba sitt nya Back on Track täcke under regntäcket. Han är inte i form ännu och han har varit dålig och han har ätit mediciner så.....jag tror det är bra för honom.
När hästarna var klara så åkte jag hem och duschade och åt lite för att sedan åka iväg till Dingle och gå en promenad med hundarna tillsammans med Cristina och Sally.
Efter en mycket trevlig promenad bjöd Cristina på choklad paj med vispgrädde och hennes goda kaffe. Hon maler bönor själv till kaffebryggaren och det är jättegott verkligen. Cristina är kaffe gormé skulle man kunna säga.
När jag väl kom hem igen så kan jag säga att jag var ganska så trött och det kändes en del i kroppen .....men ....vilken härlig dag!!!!
Så var det måndag igen och jag måste ju då få önska er en riktigt bra vecka!!!

5 kommentarer:

Katarina sa...

Tur att allt gick bra på er tur. Det kunde ju faktiskt blivit elände...
Kolla in hästlänken jag precis lagt in på FB. Det mest fantastiska jag sett, vilken häst!!!! Kolla så fattar du vad jag menar...
Å du, efter att du sett den så fattar du att du inte behöver spendera pengar på träns. Fullständigt onödigt...
Ha en bra dag!

Thina sa...

Det där är något som är ett av målen inom Parelli träningen så jag kan rida Zorba utan träns och barbacka men inte på så hög nivå men är dock lite stolt över det ....håller mig ju inne i en paddock också men det är en stor grej för oss och vi klarar det!
Zorba kan också följa mig lös i samma gångarter som jag och i samma tackt....det är också en känsla som heter duga och att känna att man har en sådan relation till sin häst.
Vill du komma och prova?

Eva sa...

Ohh så härligt det ser ut när ni ska ge er iväg... Era små äventyr var ju inge kul men ni växer också med att ni faktiskt fixar allt tillsammans.. Ni är såå duktiga.. =) Skojigt att ni har kommit igånng nu.. Och vad var det jag sa.. Nä jag ska inte... Hmm säger inge mer.. *s*

Vet att ni fixar biffen utan träns, Zorba och du är ju ett team som få verkar förstå.. Att man har den kontakten med sin häst är få förunnat!!

Kram

Katarina sa...

Näää, tror inte jag vill prova...alldeles för många år sen jag la av ridningen och då var det allt MED träns. Helst sadel också...
Att se ett sånt samspel är bara helt underbart och jag blir så lycklig bara av att titta!

Thina sa...

Då ska du vara glad över att jag köper träns Katarina!!! Okey du kan få prova med träns och sadel då???!!! Kanske kan det vara lika bra som akupunktur....hästar har ju den påverkan ibland!!!
Har du tittat på de länkar som jag satt in idag? Då kan du fortsätta att mysa.....