söndag 29 mars 2009

En rolig och lärorik helg och en roman här....

Detta var spännande att titta på.......

Änligen någon som vill ha lite skoj med mig!!!

Agilitybanan var ett roligt ställe!

Kolla vilka vackra hundkompisar jag har och
fort springer dom precis som Mysen!!!
Vinter och Easy


Det var trevligt att komma till Una i Mariestad, vi ses ju inte så ofta
Vi började med en promenad så hundarna fick lära känna varandra på ett lite trevligare och enklare sätt. Det gick bara bra!

Tråkigt nog så blev lydnadstävlingarna på lördagen inställda pga vädret......tror ni jag gillar snön bättre nu...??? :-(
Men det blev en jätte trevlig dag och vi började den med en jättelång promenad som vi blandade med att göra 2 spår till Gandalf. Det var verkligen jättekul och han var jätteduktig.....spårade som bara den!!! Jag blev sååå glad och det var så roligt att få lära sig hur jag ska lägga dem i skogen så att jag vet hur jag ska träna. Nu kan jag göra det själv också och det är bra.
Det blir lite lättare att lära sig saker då någon visar och förklarar. Läser i en del böcker om detta men det är inte helt enkelt.....lär mig bäst då jag får se och prova......lite trög kanske.... :-)

På eftermiddagen var vi på brukshundsklubben och hämtade papper inför rapporten på söndagen och då passade vi på att prova lite av agilitybanan......jättekul det också .....han klarade hopp över hinder (låg höjd), en jättelång tunnel och hoppade genom däcket.....KUL!!!

Söndagen skulle börja tidigt så vi var lite griniga på att vi skulle ställa fram klockan dessutom.....(fast det finns ju de som glömde det också.....)

Kvart i åtta var vi på Brukshundsklubben och lottningen började klockan 8. Sedan var vi en bilkaravan ut i skogen.....Una skulle vara tävlingsledare för lägre klass.
Det blev även en lång karavan i skogen också.....vi skulle till B station.
Det var spännande som bara den.....jag skulle skriva tider och denna grenen var något jag inte ens visste fanns......Una hade haft en genomgång med mig kvällen innan och vi hade tittat igenom regelboken.
Vi hade med oss 4 tävlande som skulle skicka sina hundar till station A.......ingen av de 4 sprang iväg till station A.......de sprang en liten bit och vände, de sprang inte alls eller de sprang åt helt fel håll......och då visste man att då var dagen slut för alla 4, de skulle ju ha fortsatt att tävla lydnad........tråkigt...hade sett fram emot detta.

Då Mariestads brukshundsklubb är en mycket sympatisk klubb så körde vi hundarna en träningsrunda när vi nu ändå var i skogen och det var ju synd om dom om de skulle åka hem igen utan någonting..... då minsann, då sprang 3 av dem hela sträckan till A och sedan tillbaka till oss som flyttat oss till en station C.
De hundägarna hade något att tänka på då de åkte hem skulle jag tro......själv vet jag att jag skulle fundera hej vilt ......(som vanligt)Ägarna tyckte iallafall att det var roligt att de lyckades iallafall trots att det var utanför tävlingen.

Fick en hel massa information och tips av både Una och domaren.

Detta var ju jätteroligt och någonting som jag absolut måste prova på med Gandalf. Det som är extra roligt är ju också att man ska vara 2 så både husse och matte kan vara med!!!

Tillbaka till klubben igen där Gandalf fick vara med resten av dagen.
Vi åt lunch och väntade in högre klass och elit. Där hade de alla klarat sig så det blev uppletande
och lydnad. De hade också platsläggande då de sköt 4 skott.
Toppen att få kolla hur Gandalf reagerade på detta. Vi var inne i klubbstugan då de sköt så att det inte skulle bli för starkt på engång, han brydde sig inte om det. Duktig kille!!!

Han tyckte att det var jättespännande med alla människor och hundar. Man kan hälsa och få en hel del klappning och kel, man kan också hälsa på en och annan hund ibland och en söt Golden flicka ville till och med leka.
Han har verkligen fina signaler till andra hundar och allt tycker han är jättekul!!! Människor är toppen!

Fick lära honom att han måste vara tyst då vi tittar på när andra hundar jobbar ( han blev lite väl uppspelt) det klarade han sedan jättebra!!! Det är som jag brukar säga världens bästa Collie :-) :-)

Just nu sover han gott efter en helg som vi båda har uppskattat och som har gett oss en hel massa mersmak!!!! Tack Una och Mariestads brukshundsklubb!!!

5 kommentarer:

Eva sa...

Jaså det kom en pik trots allt satt bara och väntade på denna... Ha ha ha

Asta sa...

Åh..ser ut och låter som du är världens bästa brossa!

Kram från syster yster!!

Famos/Menageriet sa...

Njae, världens bästa Collie har ju jag förstås! *S*
Vad kul att det har gått så bra med miljöträningen i Mariestad!
Trist att det inte blev en riktig rapporttävling. Det hade ju varit kul att få se hur det gick till, men det blev ju till slut iaf.
Hoppas att vi får bättre väder nu så vi kan träffas.

Gandalf sa...

Så roligt att höra ifrån dig syster yster!!!
Kram från Gandalf

Thina sa...

Ja, nu hoppas jag verkligen på bättre väder har fått ännu mera lust att träna än jag hade innan till och med.....om det går an....
Kram