fredag 24 april 2009

Solig torsdag

-Ska jag dra på dig också???
-Får jag också vara med??
-Nu har jag dig.....!!!
På rätt komando får vi ta godiset.....här gäller "tante Siri"
En lady i solen.
Detta var kul!!!
Kan även "stå" på kommando.....det sitter en liten svartsjuk collie där borta.....titta på får man iallafall.....men......vill ju också vara med!
Matdags!
Titta vad vi kan!!!
Lite utställningsträning på taket kanske..... :-)
Saabs nya säkerhetskontroll kanske.....
Niklas snickrar för fullt!!

Vilka härliga soliga vårdagar vi har nu!!! Just våren är speciellt härlig tycker jag. Man ser hur naturen börjar spira för fullt.
Igår bar färden upp till Tanum igen till Zorba och våra övriga vänner.
Började med att ordna hos hästarna medan hundarna sprang omkring och lekte....ja, det gäller då inte Mysen för hon gick omkring en stund och la sig sedan för att sola på en bekväm plats....precis som det anstår en Lady.
Provade lite lydnad på min häst och det funkade fint.....kom på inkallning, gick fritt följ och bidrog i upplet av fodertunna...... :-) Ja, jeg vet .....verken hästen eller jag är nog som alla andra..... :-)
Men kul har vi!!!
Behövde inte sätta på han repgrimma utan han följde gladeligen med mig ner till gräspaddocken där vi tränade Parelli....det var länge sedan men det gick strålande.....lyckades med en sak jag inte lyckats med tidigare.....han ska följa mina steg i total synkronisering.....(helst samma ben också) när jag går ska han gå, när jag travar ska han trava och när jag galopperar ska han galoppera.....detta med att galoppera har vi inte lyckats med tidigare men igår gick det som en dans och vi hade total synkronisering.....gång, trav, gång igen, trav , galopp m.m. härligt.
Han gick sidepass både ifrån mig och till mig. Ja, det var en underbart bra träning.....kanske vi börjar bli ett gott team.
Det var en liten Gandalf som var ganska svartsjuk på Zorba och det särskilt då jag blev väldigt glad och berömde Zorba ordentligt ......då kunde han inte låta bli att gå in i hagen....och matte bara komenderade Marsch ut.....inte kul alls tyckte han....jag skulle tro att han är ganska bortskämd med uppmärksamhet.....kan det vara så???
Vid en kopp kaffe ville de veta hur det hade gått på brukshundsklubben på onsdagen och jag berättade det hela och kom även in på att han tyckte ju att det var lite läskigt med ett av agility hindren......spång upp, gå på spång där uppe och sedan ner.....att gå ner var det som gick bra....
Då gick Nicklas och började bygga en sådan så att vi kunde träna på detta ......gulligt av honom!
Tack Nicklas, så snällt av dig!!
Så var det dags att utfodra hästarna.....dagens höjdpunkt för deras del har jag förstått.....Gandalf skulle ju då vara med så klart.....och när vi då ändå stod där och väntade på att de skulle ha ätit klart kan man ju prova på något skoj.....där stod nämligen den vanliga skottkärran och den hade ju inte Gandalf åkt i......kommenderade hopp och det fungerade med glans.....upp i skottkärran och satte sig och sedan var det bara för mig att köra.....
Det var så kul så han skulle inte hoppa ur och när jag väl fått ur honom så roade han sig själv med att hoppa i den då jag plockade hinkar. Han är ju bara för rolig!!!
Irene hade gjort en god sallad och sedan var det dags för oss att åka hem......när vi nu ändå stod parkerade bredvid den gamla saaben som vi tränat att stå uppe på så måste vi ju prova ......det var ganska länge sedan nu......Kan man tänka sig .....Gandalf hoppade upp själv på kommando och gick även vidare upp på taket själv!!! Det kallar jag strongt!!! Miljöträning hjälper nog en hel del kanske....
Jag trodde nog inte detta själv egentligen men han överraskade oss ordentligt och kul hade de....Raajoe klara ju det mesta så han stod på taket och väntade på "världens bästa Collie" :-)
Då vi kom hem var vi alla nöjda och trötta som bara den.

Inga kommentarer: