onsdag 1 april 2009

Inget speciellt

Igår var det en helt vanlig tisdag. Jobbade lång dag och då blir kvällen inte speciellt lång...
Tyckte ändå att vi skulle hitta på någon form av aktivitet förutom promenad så det fick bli lite aktivitetsövning. Började träna Gandalf på att gå slalom mellan mina ben då jag flyttar mig framåt......kul....först tyckte han att det var lite skumt men sen gick det bra. Började bara med att han skulle gå mellan benen då jag stod still i steget.
Om det är någon som är sugen på att prova så ta bara ett steg framåt och stanna i steget så att hunden kan gå emellan. Ta en godisbit att locka hunden med framför nosen så att den följer godisbiten mellan dina ben och börja runda nästa ben.Tänk på att ha godiset i rätt hand bara så att du inte trasslar in dig.....och ta inte för mycket på engång... Om man tränar klickerträning så kan man använda klickern till detta också. Fråga gärna om ni inte förstår eller vill veta mera! Ska svara så gott jag kan för detta är nytt för mig också.....men kul hade vi!!!! Har flera roliga saker som jag ska prova! Glömde berätta att Mysen hon bara fnyste åt mig och gick....inget för en fin dam av idel ädel .....ryggläge i soffan var det som gällde....

5 kommentarer:

Famos/Menageriet sa...

Rolig övning det där. Men varför använda locka/lurametoden?
Du som klickertränar använder såklart target, typ hand eller pekfinger.
Du får ursäkta, men jag är allergisk mot godis i händerna för att lära in något sen jag började med klickerträningen! *S*
Härligt väder idag!
Hoppas att det håller i sig, så vi kan träffas för spårträningen.
På lördag åker vi till Tjörns BK för MH med Klicker. Det ska bli intressant!
Vi hörs!

Ullsåsas blogg sa...

Hej Tina.
Jag klickar också mina hundar men det betyder inte att jag är öppen för andra metoder och i bland måste man locka med Godis. Kanske inte i detta fallet. Hoppas det går bra.
Kram Ulrika

Famos/Menageriet sa...

Det är väl det som är skillnaden på att träna med klicker och "äkta klickerträning"!
Man måste inte alls locka med godis, utan gör som Du har lärt på kursen, så kommer Du och Gandalf att gå långt. Jag lovar!
Du är ju duktig både på att träna lydnad, kul grejer och miljöträning, så varför förstöra med andra metoder när "äkta klickerträning" ger bäst resultat?
Iaf så har jag och "Klicker" varit på skotträning på klubben och det gick jättebra, han var mer intresserad av de andra hundarna än skotten.
Ha det så bra!

Eva sa...

Alla sätt är bra utom dom dåliga.. Tycker inte att det ena måste utesluta det andra men kanske är jag så orutinerad och dum att jag inte fattar bättre än att godis faktiskt är ngt alldeles extra ibland! Jaja alla har vi våra metoder.... =) Ni fixar det hur ni än beter er (godis eller klicker).. För ni är ju bästa collieparet jag känner...

Massor av kramar

Thina sa...

Hej på er!!!
Kul att ni tyckte till om min lilla övning. La bara till som ett litet tips om man ville prova något annat.Har själv fått denna övning från en aktivitetsbok.
Jag skrev aldrig hur jag själv tränade den..... :-)