måndag 24 augusti 2009

Han kan han....!!!

Igår skulle det komma spekulanter från Norge och titta på Zorba.....kändes jobbigt men var öppen för att se vad det var för människor. Han hade ju varit mycket trevlig då han ringde!
De kom och de var mycket trevliga och sympatiska.
Jag hade hämtat Zorba från hagen och då var han hur "fitt får faijt" som helst....inga problem!
Höll på att göra iordning honom i stallet då de kom och så sadlade vi honom så de skulle få provrida honom. Marita sadlade sin häst också så hon skulle kunna rida med ut.
Vi bestämde att han skulle prova honom på gården och hon skulle rida ut en sväng tillsammans med Marita.
Mannen i familjen fick ta Zorba med sig ut men då skulle han först inte gå med ....jaja...han är ju nu lite sär...och han kände inte dem.....när vi sedan kom ut ur hagen och började gå så var han helt plötsligt halt.......herre jösses.....har bara sett honom halta en gång tidigare och det var då han hade fått skokappan in i hoven då han trampade snett men då slutade han ju med det så fort jag hade fått bort skon.....
Hur känns det att stå där och säga att han verkligen inte var halt för en stund sedan och aldrig brukar vara halt.....låter ju bra dumt....och inte förstår jag mig på min häst heller.....
Han blev bättre då han rörde på sig så de kunde skritta lite barbacka på honom så vi kunde se om han blev bättre och bättre.....
Innan dess så hade vi kollat igenom det mesta utan att hitta något alls inte ens lite extra värme någonstans eller att han reagerade.....
Ja, ja man kan ju undra.....
Inte utan att man fick en känsla av att han kände på sig något även om man nu inte ska sätta några mänskliga känslor på djur.
Att han kände av att jag inte riktigt var mig själv det är ju inte så konstigt för det brukar han göra men......ja ja.
Det var mycket trevliga iallafall och behandlade Zorba på ett mycket tillfredsställande sätt om ni förstår vad jag menar.....
De skulle komma tillbaka och provrida då han var ohalt om de var fortsatt intresserade.
För det första så köper man ju inte en häst som är halt och för det andra så säljer jag inte en häst som är halt.
Ringde min hovslagare då jag åkte hem och berättade det hela och han ska titta på honom idag......han småflinade och sa: -ja du, den hästen.....han kan han .....klart jag kollar honom...om han nu är halt imorgon...
Hans sambo sa en sak till mig i förra veckan: -Inte kommer du att sälja honom.....ni kommer att bli pensionärer tillsammans.....det är ju du och Zorba....
För den som inte vet så är hovslagaren och hans sambo också vänner till mig och de känner verkligen Zorba......hur man nu ska tyda allt detta....
Ja....det här var en dag att minnas....eller.....
Men.........Idag är en ny dag.....
Ha det underbart!!!!

2 kommentarer:

Eva sa...

Jadu.. Han är ju speciell på många sätt, skulle ju inte förvåna mig om han fattade vad som var på gång.. Han är ju så klok. Vet inte riktigt men ibland undrar jag hur ni ska klara er utan varandra...

Thina sa...

JA, DET UNDRAR VERKLIGEN JAG MED!!!