torsdag 6 augusti 2009

Frustrerad Thina och Gandalf

I tisdagskväll åkte Helena och jag iväg för att träna med några andra hundägare som tävlar i lydnad.
Det kändes spännande och kul.
Vi skulle träna på en fotbollsplan och den var både stor och fin.
Det var 3 andra hundar förutom Gandalf och Gizmo.
Då vi kom dit och skulle dra igång så drog iallafall Gandalf igång ordentligt på ett sätt som han aldrig tidigare hade gjort......han var helt omöjlig och min frustration började att stiga för jag förstod absolut ingenting......jag tog mig en sväng ut från planen och försökte lugna ner både honom och mig....att vara frustrerad fungerar dåligt i alla lägen så det var bara att samla sig och fundera på vad var det som var fel......i min värld så brukar jag dessutom fråga mig själv vad det är jag gör för fel.....har kommit till den insikten att i de flesta fallen så är det vi människor som gör något som är fel eller påverkar på fel sätt m.m.
Väl inne på planen igen och jag fick förslaget att gå runt med honom bland de tränande hundarna så han fick bekanta sig med miljö och hundar......men han har ju varit på så många nya ställen och träffat så många nya hundar så det kändes inte som det var detta som var felet.....han har ju dock blivit mycket mera tonåring i de sista så nu tänkte jag att det verkligen var tonåringen som satte in.....och vad gjorde jag för fel.....det gick runt i huvudet så det började bli överhettat kan jag tro......tyckte faktiskt att det började lukta lite bränt :-)
En av de som tränade med oss kom då med ett inlägg.......-kan det kanske bero på att en av hundarna på planen löper.....???? Det visade sig nu dessutom att denna hunden höglöpte.....ja, äntligen började hans beteende stämma överens med en förklaring....jag hade ju inte haft en aning om att det skulle finnas en löptik på planen och ännu mindre att hon dessutom höglöpte.
Jag har ju märkt att tikar är av ett mycket stort intresse nuförtiden utan att de ens löper då han så klart är mitt inne i sin könsmognad och att då träffa på en höglöpande tik dessutom ......det kan nog upplevas på detta sätt.....
Det märktes så väl på honom då denna tiken försvann för då gick han ner i varv och vi kunde börja träna lite också .....även om jag höll mig till de moment som jag vet att han kan ganska bra och inte jobbade med de som vi precis har börjat lära in. Vi fick det faktiskt att fungera en stund tills tiken kom tillbaka......men denna gång var han lite bättre iallafall.....
Tack till att vi fick vara med på träningen och det är alltid trevligt att möta andra hundmänniskor med samma intresse!
Det var en prövning men en erfarenhet rikare och en annan typ av träning skulle man kunna säga......snacka om störning......

2 kommentarer:

Eva sa...

Hur lätt är det med sådana störningar?

Thina sa...

Inte lätt precis....det kan jag allt om ....