onsdag 12 augusti 2009

Denna gången som domare

En liten serie bilder från årets utställnings säsong med bilder från både Eva och mig. Vi hoppas på en trevlig fortsättning.






Igår var det en ganska vanlig dag och det hände inte sådär jättemycket men det är tur att det är så ibland för man orkar inte ha full aktivitet hela tiden. Det blev iallafall 2 långpromenader varav en tillsammans med Cristina och Sally, det var trevligt som vanligt!
Nu är iallafall Collielägret i Tånga Hed anmält, betalat och klart!!! Det som är extra roligt är att min kompis Tant Eva fick en plats hon också trots att hon inte har Collie......hon kommer att vara med på lägret med sin lilla sötnos Lakrits som är Papillon. Han är för övrigt min absoluta favvo hemma hos Eva och en underbart trevlig liten hund.
Detta med lägret ska bara bli såååå kul och det är något jag absolut ser fram emot med stor spänning. Det är ju ett lydnadsläger så vi ska träna lydnad hela helgen med instruktör, det blir skoj det!!!
Innan dess har jag en annan mycket rolig sak som väntar mig och det är att jag ska vara domare på en utställning i Stockholm den 30 augusti, tänk så kul att de bjöd in mig! Jag känner det som en ära och det ska verkligen bli roligt!
Lite speciellt med denna utställning är också att de kommer att finnas en klass endast för kapplöpningsgreyhounds och det är inte vanligt precis.

Nu är det kanske en del som undrar vad jag har där att göra och varför man bjuder in mig......jag har fått några skeptiska och mindre roliga kommentarer .....kanske man ska ta reda på lite mera om en människas bakgrund innan man uttalar sig...eller varför inte bara fråga en helt vanlig trevlig fråga.......??!! Ja, ja man kan trösta sig med att det är inte många och inte från någon som känner mig och vet något om mig!
Då man börjar komma upp i ålder så har man ju samlat på sig en del saker genom åren utan att man behöver gå runt och prata om det, detta med hundar och ett enormt hundintresse är något som jag har haft i nästan hela mitt liv. Jag är uppvuxen med Pudel och min första alldeles egna hund var en Stor Pudel och då var jag bara 12 år. I början av 80-talet kom det hem en Chihuahua och i och med henne så startade jag min bana inom utställning .....det började med stormsteg och jag fick en av Chihuahua cirkelns första cert på deras special.
Den utställningen har följts av många och jag började även agera som Handler en del. I mitten av 80-talet gick jag utbildningen till ringsekreterare på SKK.
Det kom också in en Dvärgspets i familjen.
1984 startade mitt stora intresse för hundkapplöpning.
Det startade med en Whippet för den kunde man ju både tävla kapplöpning och ställa ut men tyvärr så blev hon sjuk och lämnade oss då hon bara var 14 månader.
Det kom nu in en Greyhundtik i mitt liv och det har jag aldrig ångrat! Denna tik tävlade på banan och jag lyckades dessutom få en del utställningsmeriter på henne vilket var extra roligt då det är mycket ovanligt och svårt.
1987 fick jag mitt kennelmanm och 1988 hade jag min första egna kull med greyhoundvalpar.Har även haft Whippetkull.
Under årens lopp har jag varit träningsansvarig, tävlingsledare,A-domare och utbildningsansvarig och suttit i klubbstyrelse m.m. Det har dessutom förekommit andra raser under årens lopp som Bullterrier, Volpino Italiano och Collie. Jag har dessutom dömt på inofficiell utställning förut men nu var det länge sedan.
Då jag efter ca. 20 år i hundkappen kände att jag började tröttna så började mitt intresse för bruks.....det var ju något jag inte hade sysslat med tidigare.....jag vill ju gärna jobba med mina hundar på något sätt och ha en givande hobby. I min värld är det så att man inte bara gör sig av med hundar som inte passar utan de betyder mycket så vi hade våra Grehounds kvar även om vi slutat med tävlandet .......det blev en lydnadskurs med dem men det var inget som vi skrev hem om precis.....
I höstas blev det äntligen läge att få skaffa mig den Collie som jag faktiskt hade önskat mig i flera år........och med endast en Greyhound kvar och en viss övertalning av min man så kom nu tillfället och det har jag verkligen inte ångrat för en så härlig hund får man leta efter och tänk så mycket roligt jag redan har haft med honom......Om jag nu får skryta lite så har vi tagit 3 BIR-valp och ett BIS-3 på utställning och vi har gått 2 kurser på brukshunds klubben och snart hoppas jag att vi ska ge oss ut och tävla i Lydnadsklass-1......(ni får gärna hålla tummarna då)
Tänk så mycket roligt man kan ha med hundar och det finns ju så många olika aktiviteter att välja mellan!!! Det finns något för alla!
Ja, det var en liten snabb presentation av mitt hundliv och erfarenheter.....har säkert glömt en hel del men detta får räcka.
Jag ska döma 56 hundar av olika raser och jag tackar för förtroendet och hoppas att jag inte ska göra er besvikna!

2 kommentarer:

Eva sa...

Klart att du inte gör oss besvikna det vet vi... =) Ska bli toppenkul... Nu har du en och annan ras att plugga fram tills dess.. Typ en Coton de tulear. *ler*

Thina sa...

Ja just det....den var faktiskt ny för mig....ska bli spännande!
Kram