fredag 26 juni 2009

Lydnadskurs

Gandalf är kommenderad att gå upp dit och stanna där tills jag säger till honom att komma ner......han klarar det med glans och så kul han tycker att det är!!!


Igår var det verkligen full rulle på mig och hundarna. Under förmiddagen vinkade vi av våra gäster från Stockholm som skulle vidare på sin semester resa. Jag hoppas att de får det bra!!
Det var verkligen trevligt att ha er här!!
Jag kastade mig sedan runt med dammsugaren, tvätten och skurhinken innan det bar iväg på födelsedagskalas hemma hos Cristina och Fanny. Som ni säkert har sett här på Bloggen så fyllde
Fanny år igår. Tack för underbart god jordgubbstårta och ett trevligt "kalas"!!!

Så var det då dags för våran kurs. Det är jätteroligt och Gandalf gör aldrig sin matte besviken.....han är bara Världens Bästa Gandalf. Jag måste också få skryta lite......han fick
minsann visa hur en övning skulle gå till igår då han är så duktig och kan den redan.
Man har två hinkar som står en bit ifrån varandra och på de hinkarna ligger det en korvbit. En annan person håller i hunden och sedan ska man ta kontakt med sin hund på avstånd och med handvisning och komando ska man skicka hunden till den hinken som man vill att han ska gå till. Vi tränade också på att sätta dem och de skulle sitta kvar då vi gick iväg, vi skulle sedan gå tillbaka och berömma dem så klart. Vi tränade också att gå iväg ifrån dem och de skulle stanna kvar tills vi kallade på dem. Här fick jag lite hjälp med olater man lägger sig till med ...som att böja sig lite då man gör inkallningen......som tur var så var det inte det som Gandalf kom på....
Vi tränade också möten med andra hundar och det är något som min lilla kille behöver....andra hundar är ju ganska spännande...och lite tonåring är han....och hane....men glad och snäll med andra så det är skönt. Nu var det ju dock denna lilla saken att alla andra hundar är ju nu inte likadana som han så.....vi ska allt hålla oss till matte och bara hälsa när man får lov.
Det praktiska på kursen avslutades med tandvisning och att de skulle kunna ta på hela hunden.
Gissa hur det gick......rätt svar! Perfekt och bra!


Man märker verkligen att han börjar växa på sig både i storlek och som hane.....dessutom är detta ingen klen hund precis det märks....trygg hund med mycket energi och power den saken är klar och det är ju så viktigt att förvalta detta väl och på rätt sätt.
Han har verkligen ett toppenpsyke.
Senast igår fick jag frågan om jag var säker på att detta verkligen var en Collie.....hon hade aldrig träffat på en sådan Collie tidigare som var så fin i metaliteten.....för henne var en Collie nervös och luktade gammal damparfym.....tråkigt att det är vad hon upplevt men kul att vi nu kunde ändra på detta, så idag är det nog en annan typ av Collie hon kommer att tänka på!!!
Tyvärr är hon inte ensam om att ha gett mig sådana typer av kommentarer men som sagt det blir ju något bra av det då vi kan ändra på intrycket Collie har gett dem!
Som ni ser......Världens Bästa Gandalf gör ingen besviken!!!! :-)


p.s Visst är det väl okey att skryta om sin hund på sin egen Blogg??? Eller spyr ni på mig snart men det är ju bara så att han verkligen är så toppen så vad ska man göra...???? :-)
Mamma och pappa har lärt mig tidigt att det verkligen är fult att ljuga..... :-)

2 kommentarer:

Katarina sa...

Klart man får skryta om sin egen fina hund! Själv känner jag igen kommentarerna som kan dyka upp om collien. Fast de som träffat mina tjejer ändrar snart uppfattning. De är grymt coola och har ett fantastiskt psyke. Däremot kan de nog vara lite väl slöa när det handlar om lydnad. Tempot som krävs finns inte i nån av dem.
Här ligger all träning nere just nu, är så imponerad av dig som kämpar på i värmen.

Thina sa...

Tackar!!! Ja just nu är det verkligen varmt...
Så roligt att dina tjejer också är coola och bra i psyket!!!
Hellre då coola och lite mindre tempo än stirriga och nervösa med turbo i rumpan....Dom låter mysiga!
Ha det så bra i värmen!!