torsdag 14 maj 2009

Rally-lydnadskurs

Banan håller på att byggas.
Eva med Texas som är sugen på att komma igång!
Gandalf med en ny kurskompis ....det brukar ju vara Hamlet....hmm..fin...
I full gång med träningen.....som ni ser.....
världens bästa Gandalf fixar detta med matte.
Lite bus måste vi också ha.....detta var kul!!!
En härlig syn.....min Lady på banan!
En förare helt i Mysens smak....henne gillade hon skarpt!
Se så fint hon sitter!!! Matte blir glad av att se detta!

Igår var vi på Prova på Rally-lydnad på Munkedals brukshundklubb. Det var en kväll och 3 timmar. Tiden flög iväg för det var både roligt och trevligt!!! Trevliga människor och trevlig stämning!
Roligt upplägg och vi fick jättefin hjälp hela tiden av några som håller på med detta med sina hundar.
För den som inte vet vad det är kan jag förklara lite....lydnadsformen kommer från USA från början och man ska gå en bana med ett antal skyltar, på vilka det står vad man ska göra (ord och pilarm.m)....tex. stop och sitt, 360 grader runt, sväng höger osv. sen finns det olika klasser. Det är ännu ingen offetlig tävlingsgren men de håller på att jobba med det, så de hoppas på att det ska kunna bli det framöver, för det blir mer och mer populärt. Det hela går också ut på att man ska ha ett bra samarbete med sin hund, man ska verkligen vara ett team och det ska ske på enbart ett positivt sätt! Det ska vara mycket glädje.
Det gick jättebra med Gandalf.....ja ni vet ju världens bästa Gandalf... slog till igen och vi hade det så roligt!!! Han var enormt duktig och som han orkade....

Men det roligaste av allt var att Mysen gjorde entré...hon skulle bara få vara med och titta på sin filt så att hon slapp sitta i bilen men då fick jag frågan om jag kunde låna ut henne och det var klart att jag kunde men jag hade nog ingen tro på att hon skulle fungera så speciellt bra men där tog jag verkligen fel och det är jag glad för! De fann varandra på engång och Mysen tyckte det var roligt och jag tycker att de gick jättebra för dem. Nu hör det till saken att hon var jätte mjuk lugn och duktig med Mysen!Det kändes att detta var en person med mycket känsla för hund och mycket kunskap, säger jag utan att jag vet något men så var energin och känslan, härligt för Mysen!! Fantastiskt roligt att Mysen kunde vara med och dessutom tycka att det var helt okey, är inte bortskämd med att min lilla Lady vill det. Kanske Rally-lydnaden är något för henne.......
Har ni möjlighet så tycker jag verkligen att ni ska prova på det!!! Själv har jag planer om att jobba med och förhoppningsvis tävla inom brukset med Gandalf så rallylydnad satsar vi inte på nu iallafall men det var jättekul och mycket trevligt!!! Kanske har Mysen en ny karriär?????
Tack Camilla och Munkedals brukshundklubb!
Mysen tackar sin fantastiska förare för en rolig kväll!!!

3 kommentarer:

Irene sa...

Utrolig morsomt å se Mysen slik;) Min Lady!

Famos/Menageriet sa...

Rallylydnaden är nog en kul "avkoppling" från den vanliga lydnadsträningen, så satsa på Du.
+ att hund och förare har roligt och det är ju det viktigaste.
Hälsa Eva när du träffar henne!
Ha det gott!

vegard sa...

tøft at mysen endelig fant noe hun likte, annet en å ligge på sofaen og spise griseøre:) kan ikke helt si at jeg skjønte denne rally-formen deres, men dere hadde det nok morsomt av det lille jeg så:)