tisdag 26 januari 2010

Försäkrings djungel.......

Igår skulle vi försäkra bilen så att allt var i ordning.......Vidar ringde mig och var ganska upprörd...det var väldigt så dyr försäkring!
Jag som hade varit så lycklig över min nya svarta fina bil blev lite nedstämd och det kändes inte helt okey.....=(
Jag hade dock som förslag att vi slår upp en sådan där sida på Internet där man kan jämföra priser så kanske vi hittar någon som är lite billigare iallafall....sagt och gjort men det funkade dåligt så jag grabbade telefonen och ringde dit.
Killen jag pratade med var mycket trevlig och han skulle återkomma då han hade kollat upp det hela ordentligt. Gissa om jag väntade med spänning och samtidigt oro....och så ringde han.
Den billigaste han hade hittat gav svar på att det fanns en försäkring som bara kostade hälften av det pris som vi hade fått först.....wow....det var ju verkligen inte illa, att det kunde vara sådan skillnad!!
Glad i hågen ringde jag så klart upp min man och han blev ju också lika glatt överaskad men han hade under tiden lagt ut en förfrågan på ett annat bolag som han inväntade svar ifrån.
Vi bestämde oss för att invänta detta och sedan teckna försäkringen som vi hade fått förslag på för inte kunde det väl finnas något som var ännu billigare.......
Jodå.....om vi flyttade vår villa försäkring så var vi nere på en tredjedel i kostnad på bilen och dessutom hade vi fått en billigare villaförsäkring!!!!
Detta är ju lite skrämmande tycker jag .....om man inte kollar det så kan man åka på att betala två tredjedelar mera för sin försäkring......nu slutade vi på ett pris som var bättre än vad vi hade på Volvon och dessutom var det med flera tillägg såsom hyrbil osv. ..... Tusen tack för detta!!!
Jag kunde glad i hågen och lycklig som en barnunge igen ta min fina bil och åka hem!
Då jag ringde och berättade detta för Eva hade hon också fått en chock i detta sammanhang..... hon hade ringt runt och kollat sin hundförsäkring då hennes bolag hade höjt hennes försäkring ganska kraftigt och kan man tänka sig........nu hade hon fått tag i en som bara kostade hälften av det som hon skulle betala på det bolag hon hade haft.....och det med alla tillägg som hon haft på den förra.....
Detta är ju inte klokt!!! Vi räknade ut att tillsammans hade vi sparat närmare 13000 kronor bara genom att undersöka saken närmare!!!
Visst är detta skrämmande?!
Så gör som vi gjorde, kolla upp era försäkringar noga!!!!
Ha en underbar tisdag!!!!

3 kommentarer:

Katarina sa...

Ja det där är en djungel. Jag är fullständigt "otrogen" när det gäller försäkringar och kan gladeligen byta bolag varje år. Jag har som sport att alltid låta dem som ringer och vill sälja försäkringar räkna å totalen (även om det tar lite av min tid). Går de under det jag har till minst samma villkor så byter jag. Det var längesen en försäkring höjdes här i huset tack vare detta...
Ger man dem bara tiden så spelar de oftast ut varann alldeles själva!
Förstår att du är nöjd nu!!!

Thina sa...

Hahaha....den var bra! Kanske skulle gå på samma linje....=)
Visst är jag nöjd och det som bara den! =)

Villaförsäkringar.nu sa...

Smart att jämföra. Finns många tusen att spara. :) Se även till att ha en villaHEMförsäkring så det även täcker in lösöre. Dvs sånt som står löst i huset. Ha en bra dag! Mvh Patrik