fredag 1 januari 2010

2010



Ja då var det ett nytt år igen och vi skriver 2010.....vad tiden går fort....tyckte ju inte det var så länge sedan det var ett sådant ståhej för det skulle bli 2000....=)
Gav ni några nyårslöften? Brukar ni hålla de löften ni har gett?
Här brukar det vara dåligt med det....så jag lät bli!
Jag hoppas att ni alla får ett jättebra år och framför allt att vi alla får hålla oss friska och krya för inget blir verken roligt eller bra om man inte har hälsan i behåll! Det får vara en önskan jag avger för oss allihopa!
Sedan är det klart att man har en del förhoppningar för 2010......framför allt så har jag en stor önskan om att Gandalf ska klara alla de tester som han ska genomgå och det utan anmärkning.....så att han är frisk och sund för återigen så är det så viktigt!
Vi ska ju också debutera på appelplanen i år har vi tänkt oss....eller åtminstone så har jag gjort det. Tror ju nu inte att Gandalf är så medveten om detta ....men jag vet att han hänger på!
Igår testades hans skott säkerhet med bravur då det var ovanligt mycket smällande här ....inga problem ...den hunden kan jag nog ta med mig in i en krigs zon......
Han och jag var ute och lekte och tränade lite sitt och ligg vid tolvslaget....inga problem där inte...klockrent! En hel del godis fick han också förstås Det var verkligen gott att se. Detta med skott rädslor är ju en stor sak då det gäller Collie. Men som tur är inte Gandalf!
Det har ju varit några skott träningstillfällen men det med en mycket snällare pistol så...man visste ju inte riktigt säkert om än ungefär.
Nu är det inte så att jag bara tar med mig hundar ut i fyrverkerierna utan det tog en stund innan och vi tog det stegvis men då jag upptäckte att det absolut inte var några problem och att han ville följa med ut så.....fick han lov.
Det var heller ingen av våra närmaste grannar som sköt raketer utan det var en bit bort men visst smällde det.....
Gandalf har fått vara med om mycket under det året som vi har haft honom.....han får alltid följa med och uppleva nya och annorlunda och spännande saker....jag har lagt ner otroligt mycket miljöträning av honom just för att han ska klara det mesta.
Jag tror det är jätteviktigt så då har jag också försökt att leva upp till min tro.
På två dagar har han nu klarat två ganska svåra tester och det känns verkligen bra! Jag måste faktiskt få skryta lite över min underbara hund.
Detta är ju så viktigt då man vill jobba med hunden och tävla men det är ju också viktigt för hundens eget välbefinnande då de aldrig mår bra av att vara rädda och dessutom kanske samla på sig de rädslorna.
2010 för Gandalf och mig: Ögonlysning, MH-beskrivning, höft- och armbågsröntgen, utställningar, tävla i lydnad, dra igång spår eller sök ordentligt och kanske testa på lite IPO.
(Jag känner en man som är mycket duktig på detta med IPO och han har dessutom fött upp Schäfrar sedan 60-talet och det med stor framgång, han är dessutom instruktör i en hel massa saker och han tävlar själv mycket framgångsrikt.
Han har träffat Gandalf och vi har fått en hel del beröm: ....."det är sällan man ser en så bra Collie och han har ett mycket bra psyke den hunden och fin är han".......detta är jag stolt över ska ni veta..=) ) det är ju nu inte alla som tycker att IPO skulle vara något för oss men....vi får se!
Ja som ni ser så har vi fullt upp.....en del av detta kräver ju dessutom sin träning.
Först ut är Utställning och det den 9/1 på My Dog......det är Gandalfs första officiella utställning sedan han var i valpklass men då är ju inte resultaten officiella på samma sätt.
Han startar nu i Juniorklass och det vore toppen om ni kunde vara så snälla och hålla tummarna, för det behöver vi!
Nej nu får jag väl sluta skryta över min hund.....men det kan man väl få lov att göra ibland på sin egen blogg...???!! Dessutom bloggen Gandalf......=)
Vill avsluta dagens inlägg med att önska er alla en GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET!
Vad har ni för planer för 2010? Skriv gärna en kommentar, det vore så roligt att höra vad ni har planerat! =)

3 kommentarer:

Eva sa...

Ojojoj... Många saker ni ska klara av iår.. Jag håller tummarna för att ni klarar alla dessa utan anmärkning... Men Gandalf som är en sådan toppencollie klarar detta utan problem.. =)

Våra förhoppningar på 2010 är att vi ska kunna ha ett framgångsrikt år i utställningsringarna (för där är planen att verkligen på allvar bjuda upp till dans) och på kappbanan där vi hoppas att Chippen ska hålla ihop och få visa sin underbara kapacitet, som jag vet att han har men helt klart en del tvivlar på... =) Sen har ju Trasan en del tester att klara, han ska HD röntgas och han ska ögonlysas och sen får vi se om det kanske kan bli ngn söt liten Trasanvalp till vintern.. =) Sen har jag ju en dröm som jag vet att vi delar tillsammans, att vi ska få med oss en Cruft´s biljett som gör att vi kan styra kosan mot Birmingham 2011.. =)

Nä nu börjar det bli risk för roman... Vi hörs av snart, för snart kan jag nog prata hoppas jag.. =)

Massor av kramar Eva

Thina sa...

Så trevligt att du delar med dig av dina förhoppningar till oss på den här lilla bloggen....en del av det som Gandalf ska klara ska ju också Trasan klara och det har jag stor tro på att han också gör! Att du och Trasan ska kunna bjuda upp till dans i ringen är det ju inte tvivel om.....han är ju bara så fin! Trasanbaby till vintern.....ja det tror jag också på men fler Trasan.....hmmmm....ja men då är det banne mig bara att hålla i hatten....och handsfreen=)
Jag tror också att Chippen kommer visa upp sig på allra bästa sätt!
I vilket fall som helst så vet du att här har ni tro, uppbackning och kramphållna tummar, klor och hovar!!! LYCKA TILL 2010!!!!

Eva sa...

Ha ha ha... Japp håll i hatten och handsfreen för nog är det med största sannolik det blir bebisar.. *blink*