lördag 14 november 2009

Mycket tid utomhus.....kallt...och snön kom

Och här ska jag stå och vänta.......äsch....
Kommer han inte snart.....hallå, hovslagarn....!
Lisa är en dam med stil....hon står snällt och stilla och väntar.

Hallå där....jag då....nu vill jag verkligen göra något kul!!!
Parelliträning level 1. Hon var så duktig!
Våran snurrCollie......vad ska man säga......hihi :-)
Kul!....sa Gandalf

Igår var det full fart nästan hela dagen och det utomhus....
Startade dagen med att fixa iordning nere på stallet och sedan fick det bli en promenad med hundarna.
Klockan 11 skulle Lisas hovslagare komma så klockan 10.30 var det dags att ta in hästarna från hagen och spola rent Lisas hovar ordentligt. Just nu är det lerigt och blött i markerna.
Vi trodde inte att hovslagaren hade lust att sko hennes leriga hovar precis....
Under tiden jag tog mig an Lisa så fick Zorba vänta i sin box och det var ju då ganska tråkigt tyckte han men det var bara för den lille herren att gilla läget.
Då Lisa var klar fick Zorba komma ut och jag tog en liten genomgång av honom med borstning och annat.
Medan hovslagaren skodde Lisa tog Zorba och jag oss en tur till paddocken för att träna lite Parelli och den spanska skritten. Det där med att lyfta benen roar verkligen Zorba och han lyfte hej vilt .....skulle prova om vi kunde börja gå framåt med benlyften men det var lite för tidigt för det fungerade dåligt.
När allt var klart med Lisa och Zorba blev det en kopp kaffe i värmen hos en kompis och sedan var det dags att hjälpa henne med Parelliträning av hennes sto.
Sist hon hade tagit ut henne ur hagen hade det inte gått bra alls och det hade känts hur jobbigt som helst.....men nu var det annorlunda och hästen uppförde sig jättebra och träningen var verkligen givande!
Det är så kul att se hur bra hästar reagerar på Parelliträningen och hur de hjälpmedel som man köper därifrån är helt enastående. De är verkligen gjorda så att man ska få den bästa hjälpen.
Då jag kom hem var det verkligen gott med med en varm dusch och att få sjunka ner i soffan en stund....det blev lite mycket kan man säga.....
På kvällen kom Vidar hem tillsammans med Vegard, Marianne och hennes Kjell.
Då vi höll på att duka inför middagen så bar Vegard in kontors stolen för vi var ju 5 till middagen. Till saken hör att den hör stolen kan man snurra runt på och detta var det en viss liten Gandalf som gärna provade.
Så fort Vegard hade satt ner stolen hoppade han upp och lät sig snurras runt en lång stund.....han är bara så rolig den hunden och absolut inte som alla andra den saken är klar......vilken annan hund som helst hade ju blivit skräckslagen och fort hoppat ner då det började röra på sig och snurra runt....men inte Gandalf inte!
Vi åt en jättesmarrig middag tillsammans och hade en jätte trevlig kväll!
Idag ska Marianne och jag till Zorba för det ville hon så gärna. Kanske ska Zorba få nya skor idag också.
Ha en underbar lördag allihopa!

Inga kommentarer: