fredag 13 november 2009

Min stiliga herre med humor

Vännerna

Tro det eller ej.....Lisas täcke var nytt för 4 dagar sen......vet inte om man kan kalla henne en fin dam för de fina salongerna precis.....då får hon nog sluta rulla sig i lera...Zorba är inte bättre...
Gulligt va? Vilket par! De har varsin så kallad matskål...men....


I förrgår skulle Zorba och jag träna lite Parelli och fortsätta den spanska skritt träningen.
Jag borde ha kommit ihåg min klicker men.....inte då!
Eftersom jag känner mig själv och detta kan hända ganska så ofta så har jag lärt Zorba att reagera då jag klickar till med tungan istället....tungan borde jag ju inte glömma att ha med mig iallafall....hoppas jag.
Zorba var jättesugen på att göra något så vi kom igång bra.
Så kom vi då till den spanska skritten och jag skulle ju "knacka" lite på den bog till det ben som jag ville att han skulle lyfta.
Första försöken var rätt så roliga.....Zorba fattade inte alls vad jag menade men han började erbjuda det mesta som han har lärt sig....ni skulle sett så duktig han var.
Efter endast en liten stund och utan respons från mig så slutade han erbjuda en massa olika saker och man såg att poletten började ramla ner och till slut så lyfte han riktigt ordentligt på benen, det var ju just det som gav utdelning på morotsfronten. Detta var ju bara så kul tyckte både Zorba och jag så Zorba skulle nu lyfta på sina ben mest hela tiden.....han hade ju lärt sig något nytt och matte var bara så nöjd!
Jag kunde absolut inte hålla mig för skratt för han var så söt och han såg verkligen så glad och nöjd ut....underbara Zorba!!
Så roligt det är att träna då vi bara har så roligt och kan kommunicera på ett så trevligt och härligt sätt, jag önskar att fler människor som har häst skulle få uppleva det här med sin häst.
Tyvärr är det så att det är en hel del som istället skrattar lite nedlåtande åt det som vi gör och tycker att man är totalt knäpp.....en häst ska man rida på och ska man inte det så ska man logera den varv på varv.......
Något man heller inte ska göra enligt en del är att ge den belöning i form av godis såsom morötter eller liknande. Om jag inte skulle ge Zorba morötter då vi tränade detta skulle han inte bjuda till som han gör.....vill nog använda ordet motivation istället. Då man tränar en hund är det ju inte alls konstigt om man använder sig av godis men just då man kommer till en häst så ska man inte få ge den det. Nu är det ju dock så att jag bryr mig inte om vad folk tycker eller om de anser mig som lite knäpp och ställ frågan: skulle du jobba utan lön?
Att ha det såhär roligt med min häst det vill jag absolut inte mista!
Efter en stunds träning avslutade vi det aktiva benlyftandet med en liten promenad.
Idag ska vi nog prova på benlyften igen.....övning ger färdighet!
Varje dag brukar jag ta en stund och gå ut i hagen till både Lisa och Zorba med lite morötter och det blir även en stunds mys och kel.
Igår kom Lisa i samma snabba fart till mig som Zorba.....hon har fattat att det vankas morötter och kel. Lisa har varit ganska avvaktande då det gäller kelandet men igår var det hon som verkligen ville kela och vi hade en härlig stund alla tre.
Så fin och snäll hon är "lilla" Lisa! Du har verkligen en fin häst Therese!
Jag tycker ju då såklart att min Zorba har gjort sig ett utmärkt val av kvinnan i sitt liv! :-)
Så var det helg igen och vi får trevligt besök! Marianne, Kjell (hennes sambo) och Vegard kommer hit över helgen.
Hoppas att ni alla får en trevlig och underbar helg!

Inga kommentarer: